Zadania na stanowisku pracy Sekretarza Gminy:
1)opracowywanie projektów budżetu gminy, projektów uchwał i zarządzeń w sprawie zmian w budżecie oraz nadzór i kontrola jego realizacji; 2)opracowywanie Wieloletniej Prognozy Finansowej; 3)prowadzenie księgowości Organu Gminy; 4)kontrasygnata czynności prawnych powodujących powstanie zobowiązań pieniężnych; 5)opiniowanie decyzji wywołujących skutki finansowe dla budżetu; 6)prowadzenie rachunkowości budżetu zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami, polegające zwłaszcza na: a)zorganizowaniu sporządzania, przyjmowania, obiegu, archiwizowania i kontroli dokumentów w sposób zapewniający sporządzenie prawidłowej sprawozdawczości finansowej, b)bieżącym i prawidłowym prowadzeniu księgowości oraz sprawozdawczości finansowej w sposób umożliwiający terminowe przekazywanie rzetelnych informacji ekonomicznych; 7)kontrola zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planami finansowymi oraz kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych; 8)opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących zapewnienia prawidłowości gospodarki finansowej oraz ewidencji księgowej, kalkulacji kosztów i sprawozdawczości finansowej a w szczególności: a)zakładowego planu kont, b)obiegu dokumentów (dowodów księgowych), c)zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji; 9)nadzorowanie całokształtu prac z zakresu rachunkowości wykonywanych przez Referat Finansowy oraz jednostki organizacyjne; 10)prowadzenie gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi zasadami: a)wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi, b)zapewnienie pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez Wójta, c)przestrzeganie zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych, d)nadzór nad zapewnieniem terminowego ściągania należności i dochodzenia roszczeń spornych oraz opłaty zobowiązań; 11)dokonywanie w ramach kontroli wewnętrznej: a)wstępnej, bieżącej i następnej kontroli funkcjonalnej w zakresie powierzonych spraw, b)wstępnej kontroli legalności dokumentów dotyczących wykonywania budżetu i jego zmian, c)następnej kontroli operacji stanowiących przedmiot księgowania; 12)sporządzanie obowiązujących sprawozdań finansowych z wykonania budżetu i Wieloletniej Prognozy Finansowej, sprawozdań do GUS i innych przewidzianych na stanowisku, ich analiza oraz prawidłowe i terminowe przekazywanie; 13)wykonywanie obowiązków głównego księgowego budżetu gminy określonych w ustawie o finansach publicznych; 14)podejmowanie działań zmierzających do pozyskiwania dodatkowych środków do budżetu gminy w formie dotacji, fundacji, kredytów, pożyczek, darowizn itp. Negocjowanie wysokości środków finansowych na przejmowane, przekazywane lub powierzane Gminie zadania; 15)nadzór nad wprowadzeniem i treścią informacji do Biuletynu Informacji Publicznej w zakresie Referatu Finansowego; 16)udział w posiedzeniach Rady Gminy i Komisjach; 17)współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową oraz Izbami i Urzędami Skarbowymi; 18)nadzór nad prowadzeniem funduszy celowych i spraw funduszu sołeckiego; 19)nadzór nad przygotowywaniem list płac pracowników Urzędu i jednostek obsługiwanych oraz kontrola rozliczeń z ZUS i urzędem skarbowym należnych potraceń od wynagrodzeń; 20)nadzór nad prowadzeniem spraw Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych; 21)nadzór nad prowadzeniem rachunkowości w systemie podatków i opłat; 22)nadzór nad prawidłowością i terminowością spisu z natury, wycena spisanych składników majątku oraz rozliczenie tych składników z ewidencją księgową; 23)nadzór nad gospodarowaniem środkami budżetowymi gminy, a w szczególności nad przestrzeganiem dyscypliny finansów publicznych; 24)przekazywanie pracownikom samorządowym wytycznych do opracowania niezbędnych informacji związanych z przygotowywaniem danych do projektu budżetu; 25)dokonywanie analizy budżetu, sporządzanie sprawozdania z jego wykonania i na bieżąco informowanie Wójta o jego realizacji; 26)dokonywanie kontroli finansowej i w tym celu organizowanie właściwego obiegu dokumentów księgowych i finansowych w Urzędzie; 27)nadzór nad prawidłową gospodarką finansową w jednostkach organizacyjnych gminy; 28)zapewnienie właściwej realizacji dochodów gminy, w tym realizacji zadań wynikających z przepisów o podatkach i opłatach lokalnych, o dochodach i finansowaniu gmin i opłacie skarbowej, a także przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, w zakresie dotyczącym zobowiązań podatkowych; 29)zapewnienie kontroli nad właściwym rozliczaniem dotacji udzielanych z budżetu gminy; 30)analiza oraz składanie wniosków dotyczących najbardziej racjonalnych i ekonomicznie uzasadnionych rozwiązań w zakresie lokowania środków finansowych Gminy; 31)wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań wynikających z poleceń lub upoważnień Wójta. |