Zadania na stanowisku pracy Skarbnika Gminy
1) opracowywanie projektów budżetu gminy, projektów uchwał i zarządzeń w sprawie zmian w budżecie oraz nadzór i kontrola jego realizacji; 2) opracowywanie Wieloletniej Prognozy Finansowej; 3) prowadzenie księgowości Organu Gminy; 4) kontrasygnata czynności prawnych powodujących powstanie zobowiązań pieniężnych; 5) opiniowanie decyzji wywołujących skutki finansowe dla budżetu; 6) prowadzenie rachunkowości budżetu zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami, polegające zwłaszcza na: a) zorganizowaniu sporządzania, przyjmowania, obiegu, archiwizowania i kontroli dokumentów w sposób zapewniający sporządzenie prawidłowej sprawozdawczości finansowej, b) bieżącym i prawidłowym prowadzeniu księgowości oraz sprawozdawczości finansowej w sposób umożliwiający terminowe przekazywanie rzetelnych informacji ekonomicznych; 7) kontrola zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planami finansowymi oraz kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych; 8) opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących zapewnienia prawidłowości gospodarki finansowej oraz ewidencji księgowej, kalkulacji kosztów i sprawozdawczości finansowej a w szczególności: a) zakładowego planu kont, b) obiegu dokumentów (dowodów księgowych), c) zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji; 9) nadzorowanie całokształtu prac z zakresu rachunkowości wykonywanych przez Referat Finansowy oraz jednostki organizacyjne; 10) prowadzenie gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi zasadami: a) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi, b) zapewnienie pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez Wójta, c) przestrzeganie zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych, d) nadzór nad zapewnieniem terminowego ściągania należności i dochodzenia roszczeń spornych oraz opłaty zobowiązań; 11) dokonywanie w ramach kontroli wewnętrznej: a) wstępnej, bieżącej i następnej kontroli funkcjonalnej w zakresie powierzonych spraw, b) wstępnej kontroli legalności dokumentów dotyczących wykonywania budżetu i jego zmian, c) następnej kontroli operacji stanowiących przedmiot księgowania; 12) sporządzanie obowiązujących sprawozdań finansowych z wykonania budżetu i Wieloletniej Prognozy Finansowej, sprawozdań do GUS i innych przewidzianych na stanowisku, ich analiza oraz prawidłowe i terminowe przekazywanie; 13) wykonywanie obowiązków głównego księgowego budżetu gminy określonych w ustawie o finansach publicznych; 14) podejmowanie działań zmierzających do pozyskiwania dodatkowych środków do budżetu gminy w formie dotacji, fundacji, kredytów, pożyczek, darowizn itp. Negocjowanie wysokości środków finansowych na przejmowane, przekazywane lub powierzane Gminie zadania; 15) nadzór nad wprowadzeniem i treścią informacji do Biuletynu Informacji Publicznej w zakresie Referatu Finansowego; 16) udział w posiedzeniach Rady Gminy i Komisjach; 17) współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową oraz Izbami i Urzędami Skarbowymi; 18) nadzór nad prowadzeniem funduszy celowych i spraw funduszu sołeckiego; 19) nadzór nad przygotowywaniem list płac pracowników Urzędu i jednostek obsługiwanych oraz kontrola rozliczeń z ZUS i urzędem skarbowym należnych potraceń od wynagrodzeń; 20) nadzór nad prowadzeniem spraw Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych; 21) nadzór nad prowadzeniem rachunkowości w systemie podatków i opłat; 22) nadzór nad prawidłowością i terminowością spisu z natury, wycena spisanych składników majątku oraz rozliczenie tych składników z ewidencją księgową; 23) nadzór nad gospodarowaniem środkami budżetowymi gminy, a w szczególności nad przestrzeganiem dyscypliny finansów publicznych; 24) przekazywanie pracownikom samorządowym wytycznych do opracowania niezbędnych informacji związanych z przygotowywaniem danych do projektu budżetu; 25) dokonywanie analizy budżetu, sporządzanie sprawozdania z jego wykonania i na bieżąco informowanie Wójta o jego realizacji; 26) dokonywanie kontroli finansowej i w tym celu organizowanie właściwego obiegu dokumentów księgowych i finansowych w Urzędzie; 27) nadzór nad prawidłową gospodarką finansową w jednostkach organizacyjnych gminy; 28) zapewnienie właściwej realizacji dochodów gminy, w tym realizacji zadań wynikających z przepisów o podatkach i opłatach lokalnych, o dochodach i finansowaniu gmin i opłacie skarbowej, a także przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, w zakresie dotyczącym zobowiązań podatkowych; 29) zapewnienie kontroli nad właściwym rozliczaniem dotacji udzielanych z budżetu gminy; 30) analiza oraz składanie wniosków dotyczących najbardziej racjonalnych i ekonomicznie uzasadnionych rozwiązań w zakresie lokowania środków finansowych Gminy; 31) wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań wynikających z poleceń lub upoważnień Wójta.
|