1. Skarbnik Gminy wykonuje zadania i kompetencje głównego księgowego budżetu Gminy, organizuje całość prac związanych z budżetem i realizacją zadań Gminy w zakresie finansowym, zgodnie z ustaleniami Rady i Wójta oraz sprawuje kontrolę finansową w stosunku do jednostek organizacyjnych Gminy. 2. Skarbnik jest jednocześnie kierownikiem Referatu Finansowego. 3. Do obowiązków i odpowiedzialności Skarbnika należy: 1) prowadzenie rachunkowości jednostki; 2) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi; 3) dokonywanie wstępnej kontroli: a) zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym; b) kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych. 4. Do zadań Skarbnika należy: 1) opracowywanie programów gospodarczych i prognoz finansowych dla gminy, 2) sporządzanie projektu budżetu gminy i jej jednostek oraz przedkładanie go w obowiązującym terminie i trybie do uchwalenia Radzie Gminy, 3) bieżąca analiza stanu środków budżetowych, pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji jednostki, wnioskowanie do Wójta lub Rady Gminy zmian budżetowych w celu racjonalnego dysponowania środkami, 4) podejmowanie działań zmierzających do pozyskiwania dodatkowych środków do budżetu gminy w formie dotacji, fundacji, kredytów, pożyczek, darowizn itp. Negocjowanie wysokości środków finansowych na przejmowane, przekazywane lub powierzane Gminie zadania, 5) czuwanie nad wykonaniem pełnych planów dochodów budżetu gminy i podejmowanie działań zmierzających do ich realizacji, 6) współpraca z izbą obrachunkową w zakresie prawidłowości prowadzenia spraw finansowych w gminie, 7) okresowe informowanie Rady i Wójta o stanie gospodarki finansowej Gminy, 8) współdziałanie z radami sołeckimi w zakresie prowadzenia działalności finansowej sołectw, 9) inicjowanie i finansowanie inwestycji gminnych z uwzględnieniem przepisów ustawy zamówieniach publicznych, a w szczególności: a) finansowe zabezpieczanie planowanych inwestycji, b) występowanie o pozyskanie środków pozabudżetowych oraz prowadzenie spraw związanych z realizacją umów w tym zakresie, c) finansowanie inwestycji, poczynając od umowy z wykonawcą i inspektorem nadzoru, a kończąc na zakończeniu, rozliczeniu i odbiorze inwestycji, d) prowadzenie dokumentacji w zakresie finansowania inwestycji łącznie z dokumentacją niezbędną do realizacji wystawianych przez wykonawcę faktur, a w tym kaucja gwarancyjna, protokoły odbioru, akceptacja inspektora nadzoru, 10) nadzór nad prowadzeniem ewidencji majątku i mienia gminnego, 11) nadzór nad działalnością finansową jednostek organizacyjnych gminy i zakładów budżetowych, 12) nadzór nad prawidłową realizacją przepisów ustawy o podatku dochodowym, 13) opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez kierownika jednostki dot. prowadzenia rachunkowości, zakładowego planu kont, obiegu dokumentów, gospodarki kasowej, zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji, zasad dysponowania funduszem świadczeń socjalnych, zasad wypłaty rocznego wynagrodzenia pracowników oraz innych wymaganych prawem, 14) przygotowywanie projektów uchwał Rady w sprawach dot. budżetu gminy oraz majątku i mienia gminnego, po wcześniejszych prawem przewidzianych konsultacjach społecznych lub opiniowaniu na posiedzeniach komisji, 15) prowadzenie gospodarki finansowej gminy zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami polegającymi zwłaszcza na: a) wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dot. zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji gminy, b) zapewnianiu pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez gminę, c) przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych, d) zapewnianiu terminowego ściągania należności i dochodzenia roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań, 16) prowadzenie rachunkowości gminy zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami polegającymi zwłaszcza na: a) zorganizowaniu sporządzania, przyjmowania, obiegu, archiwizowania i kontroli dokumentów, b) bieżącym i prawidłowym prowadzeniu księgowości oraz sporządzaniu kalkulacji wynikowej kosztów wykonywanych zadań i sprawozdawczości finansowej w sposób umożliwiający: terminowe przekazywanie rzetelnych informacji ekonomicznych, ochronę mienia pozostającego w posiadaniu gminy oraz terminowe i prawidłowe rozliczanie osób majątkowo odpowiedzialnych za to mienie, prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych c) nadzorowaniu całokształtu prac z zakresu rachunkowości wykonywanych przez poszczególne komórki organizacyjne oraz jednostki nie bilansujące się samodzielnie, 17) dokonywanie w ramach kontroli wewnętrznej: a) wstępnej, bieżącej i następnej kontroli funkcjonalnej w zakresie powierzonych obowiązków, b) wstępnej kontroli legalności dokumentów dot. wykonywania planów finansowych gminy oraz ich zmian, c) następnej kontroli operacji gospodarczych gminy stanowiących przedmiot księgowań, 18) udostępnianie informacji z zakresu spraw prowadzonych przez Referat Finansowy, będącej informacją publiczną w rozumieniu przepisów ustawy. 19) pełnienie funkcji administratora bezpieczeństwa informacji znajdujących się w systemach informatycznych i zbiorach Referatu Finansowego, 20) wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań wynikających z poleceń lub upoważnień Wójta.
|